Psychologia forex

Procedury uczenia się w programie Strategia Forex Biznes

Bardzo miłą niespodzianką okazał się mail jaki otrzymałem dzisiaj od pana Piotra Skraburskiego, w którym przedstawia swoje spostrzeżenia i uwagi „Procedury uczenia się w programie Strategia Forex Biznes”. Jak z jego punktu widzenia należy postępować, aby osiągnąć sukces w uczeniu się ale też w handlu na rynku forex?

Procedury uczenia się w programie Strategia Forex Biznes

Z wielką satysfakcją i dumą przedstawiam uczestnika i laureata pierwszego miejsca pierwszej edycji programu kształcenia Strategia Forex Biznes, którym został PIOTR SKARABURSKI. Nagrodę jaką zdobył jest 6 miesięcy bezpłatnego mentoringu.

Oto procedury uczenia się w programie Strategia Forex Biznes. Jak postępować, aby skutecznie uczyć się autorstwa pana Piotra Skraburskiego? Ja dodam, że te wskazówki powinni stosować wszyscy, którzy uczą się nie tylko forexu i nie tylko w grupowych szkoleniach.

20 Procedur nauki w programie Strategia Forex Biznes, które dadzą tobie szansę zaistnienia na rynku forex, jako profesjonalny inwestor.

  1. Rób dobrą robotę i nie myśl o punktach oraz wygraniu indywidualnego szkolenia MENTOR.

Przypomnij sobie Adama Małysza i to co zawsze powtarzał gdy był u szczytu formy – jemu zależało na oddaniu dobrego skoku, zrobieniu wszystkiego jak najlepiej, czyli tak jak go uczono podczas treningu. Wynik? Nie przejmował się nim, wynik przychodził sam. A po drugie, zastanów się przez chwilę z jakiego powodu zapisałeś się na kurs. Czy była to chęć wygrania indywidualnego szkolenia, czy też może nauka profesjonalnego handlu na FX? Zakładam że to drugie więc… koncentruj się na nauce, a nie na punktach.

  1. Zawsze miej przy sobie notatnik (notes z długopisem lub komórkę).

Chodzi o to, abyś zawsze mógł zapisać pytanie które właśnie przyjdzie ci na myśl. Podczas trwania kursu na pewno wiele razy zdarzy ci się pomyśleć w ciągu dnia (w pracy, siłowni, na basenie – tu może być problem J) o ostatniej lekcji, zadaniu domowym, czy problemie który Cię nurtuje. Możesz mi wierzyć lub nie, jeżeli tego nie zapiszesz prawie na pewno zapomnisz. 7 dni to sporo czasu, w czasie których Twoja podświadomość będzie działać bez względu na to czy tego chcesz czy nie. Jeżeli FX jest twoją pasją i podchodzisz do kursu poważnie, podświadomość automatycznie umieści rozpatrywanie tematu kursu na wyższym szczeblu i poświęci na to sporo czasu – wykorzystaj to.

Ciekawostka – ten człowiek zawsze miał przy sobie notes i zapisywał wszystkie informacje na temat ludzi, pomysłów, rozmów i tego co się dowiedział skądkolwiek. Czy mu się to w życiu przydało? Historie prawdziwe.

  1. Bądź aktywny! Nie ma głupich pytań, ale są mądre nierozwiązane problemy.

Bardzo ważna uwaga. Dotyczy ona zarówno pytań wysyłanych przed lekcją jak i warsztatów. Lepiej zadać najgłupsze pytanie, aniżeli tkwić w błędnym przekonaniu. Nie martw się, że twoje pytanie może wydać się głupie, niepoważne lub denerwujące (mentora). Przyszedłeś tu po to, aby zdobyć nową, unikatową wiedzę więc kto ma ci dać odpowiedź na pytanie jeśli nie twórca kursu. Zanim zadasz pytanie, staraj się sam rozwikłać problem – bardzo często ci się uda. Pamiętaj że aktywność nie ogranicza się tylko do wykonywania zadań i wysyłania pytań. Staraj się uczestniczyć w zajęciach na żywo, a także dawaj od siebie więcej niż ci się wydaje że powinieneś.

  1. Każde nagranie z lekcji oglądaj kilkakrotnie.

Nie ma możliwości, abyś był w stanie opanować materiał danej lekcji oglądając film tylko raz. Informacji jest zbyt wiele i za każdym razem będziesz miał nowe pytania. Zauważysz również, że problemy które zapisałeś sobie podczas wcześniejszego oglądania materiału, same uzyskają odpowiedź, ale na pewno pojawią się nowe. I tak po kilkukrotnym obejrzeniu filmu, zapewne zostanie ci lista kilku pytań bez odpowiedzi (wyślesz je w formularzu na sesję) oraz lista z pytaniami na które odpowiedź odnalazłeś sam – to bardzo motywujące, a problem zostaje rozwiązany raz na zawsze (mózg zakoduje “ścieżkę dostępu” i więcej tego nie zapomnisz). Taka metoda pozwala na bardzo dobre zrozumienie i utrwalenie materiału.

  1. Nie odstawiaj zadań domowych na dzień przed zajęciami – nie zdążysz.

Nawet podczas I semestru, staraj się wykonywać pracę domową wcześniej aniżeli w ostatni dzień. Zadania z pozoru mogą się wydawać łatwe, jednak gdy zaczniesz się w nie zagłębiać, prawie zawsze pojawi się wątpliwość odnośnie wyboru właściwej odpowiedzi. Jest to naturalne i świadczy o twojej dokładności, jednak zawsze przekłada się na poświęcony czas. Jeżeli zostawisz wszystko na ostatnią chwilę, przestaniesz być dokładny, ponieważ będziesz się spieszyć i przestaniesz zwracać uwagę na detale.

  1. Bądź regularny, staranny, dokładny i punktualny.

To bardzo ważne, trudne i wykonalne. Nie chodzi tu o punkty, których nie otrzymasz jeżeli nie dostarczysz zadania na czas, ale o zdobywaną wiedzę. Jeżeli nie będziesz regularnie odrabiać zadań, braki bardzo szybko się nagromadzą, a ty zamiast mieć czas na zdobywanie i utrwalanie nowej wiedzy, będziesz musiał powracać do tego co już było.

  1. Czytaj dokładne i ze zrozumieniem polecenia dotyczące zadań domowych.

Poświęć chwilę czasu i przeczytaj kilka razy polecenie dotyczące zadania. Zastanów się, czy rozumiesz je jednoznacznie, czy masz wątpliwości. Nie “rzucaj” się do wykonywania pracy domowej, ponieważ w połowie, albo co gorsza na jej końcu, zauważysz że jednak chodziło o coś innego, o jakiś szczegół którego nie zauważyłeś, ponieważ w pośpiechu przeczytałeś polecenie.

  1. Priorytetem jest polecenie w zadaniu domowym.

Bywa tak, że mentor w trakcie lekcji wyjaśnia dane zagadnienie i aby było ono zrozumiałe, musi wyjść poza materiał dotyczący danej lekcji. Zwróć uwagę na treść polecenia w zadaniu – co dokładnie masz zrobić i na czym się skoncentrować. Materiał filmowy jest pomocą do wykonania zadania, jednak polecenie ma wyższą rangę aniżeli nagranie.

  1. Działaj nawet jak nie masz potwierdzenia.

Jeżeli przystąpisz do odrabiania pracy domowej i w trakcie zauważysz jakiś problem – możesz wysłać wiadomość. Może się jednak zdarzyć tak, że mentor nie odpowie Ci na nią aż do kolejnej sesji (z takich bądź innych powodów) – nie uprawnia Cię to do nie odrabiania zadania! Lepiej zrobić coś źle niż nie robić tego wcale. Tylko działanie przybliża Cię do określonego celu, choć czasem może to być droga okrężna. Nigdzie nie dotrzesz, jeśli nie ruszysz z miejsca!

  1. Nie wybiegaj do przodu z materiałem.

Nie ma to sensu. Poza tym po kilku lekcjach nie będziesz mieć na to czasu. Znacznie lepiej jest poświęcić każdą wolną chwilę na utrwalanie zdobytej wiedzy. Jeśli jednak i tak będziesz mieć za dużo wolnego czasu (w co wątpię), zawsze warto zaznajomić się z artykułami na blogu mentora. Jest to prawdziwa kopalnia wiedzy. Niemniej jednak pamiętaj – najważniejszy jest kurs!

  1. Skoncentruj się tylko na technice mentora.

Jeżeli miałeś wcześniej do czynienia z analizą techniczną, to na pewno miałeś styczność z: oscylatorami, średnimi, formacjami technicznymi i harmonicznymi itp. Zakładam że skoro zapisałeś się na kurs, powyższe doświadczenia nie przełożyły się pozytywnie na Twoje konto, bo jeśli by tak było, nie byłoby cię na kursie. Skoro tak, nie używaj żadnych wskaźników ani innych dostępnych na platformie dodatków w pracach domowych i analizach. Zapewniam Cię, że mentor ma doskonałe pojęcie o ich istnieniu, ale ich nie stosuje. A jeśli ich nie używa, to znaczy że stosuje coś innego – lepszego. Zatem nie ma powodu, aby utrudniać sobie życie i wprowadzać na wykres więcej elementów niż potrzeba.

  1. Kurs – tylko ten i tylko teraz.

Być może byłeś już na innych szkoleniach, kursach, webinarach, jednak z jakiegoś powodu trafiłeś tutaj. Nie próbuj uczestniczyć w dwóch kursach naraz, ponieważ nie doprowadzi Cię to do celu. Jeżeli Twoim celem jest zdobycie i ugruntowanie wiedzy w jak najkrótszym czasie, to bądź tylko tu i teraz. Poza tym, jeżeli chcesz naprawdę maksymalnie się zaangażować, na żaden inny kurs w tym samym czasie nie będziesz mieć czasu!

  1. Drugi semestr = poligon.

Dokładnie tak jak powyżej! Ten semestr potrafi dać w kość, jednak jego wartość docenisz po czasie. Będzie to czas wyrabiania kondycji fizycznej, wytrwałości, zaangażowania i czerwonych oczu. Postaraj się (zwłaszcza teraz) wszystkie zadania wykonać w terminie. Nie zostawiaj niczego na następny dzień, ponieważ materiał będzie narastał a czas nieubłagalnie upływał. Jeżeli przed zapisaniem się na kurs mówiłeś sobie, że dasz z siebie wszystko i będziesz w stanie wiele poświęcić – to właśnie jest ta chwila; poświęceń, wyrzeczeń i ciężkiej pracy! W tym momencie możesz poczuć zwątpienie i niepewność, odnośnie tego czy sobie poradzisz. Mogą też ucierpieć na tym Twoje kontakty towarzyskie spowodowane mniejszą ilością czasu. Nie zniechęcaj się i odrzucaj od siebie rady innych w stylu:

  • Po co ci to?
  • Nie szkoda Ci czasu na siedzenie przed komputerem i zarywanie nocek?
  • Taka ładna pogoda, a ty ciągle w domu?
  • Odpuść, nie jeden próbował!

To może być punkt krytyczny i tylko od Ciebie zależy w którą stronę pójdziesz.

Nigdy nie daj sobie wmówić, że nie możesz czegoś zrobić. Jeśli masz marzenie, musisz je chronić. Ludzie nie potrafią sami czegoś zrobić więc mówią że Ty też nie możesz. Jeśli czegoś chcesz, to zdobądź to! Kropka.” – Will Smith

  1. Na koniec każdego semestru rób własne podsumowanie.

Po zakończeniu każdego semestru, spróbuj znaleźć chwilę czasu, aby zrobić podsumowanie swojej nauki. Po zakończeniu kursu, zawsze będziesz mógł do tego wrócić i zobaczyć czy i jakich zmian dokonałeś. Pytania poniżej na jakie powinieneś sobie odpowiedzieć są tylko przykładowe:

  • Czego się nauczyłeś?
  • Co się zmieniło?
  • Jak teraz postrzegasz wykres?
  • Jaki jest twój stosunek do handlu na FX?
  • Czy zauważasz progres w swoim postępowaniu?
  • Co i dlaczego jest dla Ciebie największym problemem?
  1. Używaj tylko wskazanych interwałów czasowych.

Podczas kursu, zwłaszcza w semestrze III będziesz używać kilku ram czasowych. Pamiętaj aby stosować się do wskazówek mentora i nie wybiegać na inne ramy. Problem wydaje się banalny i łatwy w opanowaniu, jednak czasem można o nim zapomnieć i podczas analizy zbłądzić.

  1. Ograniczona liczba sygnałów = dobrodziejstwo mentora.

W momencie kiedy się dowiesz, że nie będziesz stosować wszystkich dostępnych sygnałów jakimi dysponują uczniowie z kursów indywidualnych, może zrobić Ci się przykro i poczujesz się lekko zawiedziony. Wyjaśnienie mentora, mówiące że jest zbyt mało czasu podczas szkolenia grupowego, aby poruszyć wszystkie aspekty strategii, nie przekona Cię zbytnio. Dopiero kolejne semestry, ilość wiedzy i badań, w pełni uświadomi Ci, że takie posunięcie ze strony mentora było jak najbardziej uzasadnione, a na celu miało pomóc Ci zdobyć i ugruntować wiedzę podstawową, która dobrze stosowana w zupełności wystarczy.

  1. Zamontuj korkową tablicę.

Nie jest to niezbędny element podczas kursu, jednak bardzo wygodny. Po lekcjach będziesz otrzymywać pliki pdf, a niektóre z nich będą zawierać konkretne i opisane schematy/sygnały i inne ciekawe zagadnienia. Na ich podstawie możesz stworzyć sobie praktyczny materiał z którego będziesz mógł korzystać teraz i w przyszłości. Drugim ważnym aspektem jest to, że będziesz uczyć oczy, w którym miejscu mają szukać rozwiązania np. zauważysz na wykresie sygnał, jednak nie będziesz pewien jego kryteriów, ale Twoje oczy od razu zerkną w lewy górny róg tablicy, gdzie będzie kartka z sygnałami. Warto stosować takie rozwiązanie od samego początku, aby przyzwyczaić się, w którym miejscu szukać informacji na dany temat.

  1. Utrzymuj porządek w skrzynce mailowej.

Jest to istotna sprawa, ponieważ powinieneś mieć łatwy i czytelny dostęp do wszystkich informacji z kursu. Warto utworzyć sobie osobne foldery i trzymać w nich tylko informacje związane z nimi np:

  • sesja – nagrania z sesji
  • warsztaty LFB-SA – nagrania z warsztatów dot. analizy
  • warsztaty LFB-ZP – nagrania z warsztatów dot. zarządzania pozycją
  • dokumenty – wszystkie pdf’y z kursu
  • formularze – niezbędne do zadań domowych
  • zaproszenia – na sesję i warsztaty
  • inne – np. korespondencja z mentorem
  1. Utrzymuj porządek w korespondencji dot. zadań domowych i pytań.

Część zadań będziesz wykonywać w oparciu o formularze a część poprzez wysyłanie drogą mailową. Zwróć uwagę co jest napisane w poleceniu do zadania i jak należy je wysłać. Jeżeli zadanie powinno zostać uzupełnione w oparciu o formularz, wysłanie go drogą mailową będzie jednoznaczne z nie zaliczeniem go do punktacji. Wszelkie pytania dotyczące wiedzy zawartej na kursie wysyłaj zawsze poprzez formularz – mentor otrzyma je w odpowiednie miejsce a pytanie na pewno nie zostanie pominięte podczas kolejnej sesji.

  1. Sprawdź link przed wysłaniem.

Kiedy będziesz wysyłać zadania domowe a w nich wykresy, zawsze po dołączeniu linku z wykresem do formularza, skopiuj go i sprawdź czy otworzy się właściwy obraz. Bywa tak, że podczas kopiowania linku nie zaznaczysz jednego znaku i wykres nie będzie widoczny – nie będzie zaliczony.

PAMIĘTAJ: “Tylko zdechłe ryby płyną z prądem.” – Chris  Bradford

Powodzenia 🙂

Procedury uczenia się w programie Strategia Forex Biznes prowadzą mnie do sukcesu, krok po kroku. Skorzystaj z nich i nie myśl co się wydarzy, a na pewno wydarzy się to czego byś sobie nawet nie wymyślił/wymyśliła.

Piotr Skraburski

0 komentarzy

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz